Příprava č. 1
Příprava na vyučovací hodinu – INFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE
Ročník: 2.
Název tématu: Seznámení s počítačovou učebnou a základy práce na počítači
Předmět: Informační a komunikační technologie
Místo, kde bude výuka probíhat: učebna informatiky
Cíl obecný: Cílem je seznámit děti s prostředím počítačové učebny a se samotným počítačem a možnostmi jeho využití v každodenním životě, získat základní zručnosti v používání počítače.
Cíl konkrétní: Žáci budou umět pojmenovat jednotlivé komponenty počítače, dokáží vysvětlit k čemu tyto komponenty slouží a jak je můžou vyžít. Dalším konkrétním cílem je dosáhnout u dětí nejzákladnějších zručností a zásad práce s počítačem :
· zapnutí / vypnutí počítače
· práce s myší
· práce s klávesnicí (aktivní použití výrazů např. delete, enter …)
· ovládat jednoduchou výukovou hru
Na čem poznám, že byly cíle splněny: Po položení otázek mi budou děti umět jednoznačně odpovědět a budou umět prakticky předvést úkol, který jim zadám.
Pomůcky: počítač, interaktivní tabule
Kompetence:
a) komunikativní – během činnosti budou děti mezi sebou komunikovat, budou mi klást otázky apod.
b) pracovní – žáci dodržují bezpečnostní a hygienická pravidla pro práci s výpočetní technikou
c) k řešení problémů - žáci jsou vedeni zadáváním úloh a úkolů k tvořivému přístupu při jejich řešení, učí se chápat
d) sociální a personální - při práci jsou žáci vedeni ke kolegiální radě či pomoci
e) k učení - zadávanými úkoly jsou žáci vedeni k samostatnému objevování možností využití počítače a vůbec informačních a komunikačních technologií v praktickém životě
Časová dotace: 45 minut
Vyučovací hodina
Úvodní část hodiny (15min.):
Žáky namotivuji na činnost: „Milé děti. Nacházíme se v učebně informatiky. Jak jste si jistě všimli – jsme tu dnes poprvé. Čím je tato místnost zvláštní? Líbí se vám tu?? (Diskuze). Tato místnost slouží především k tomu, že se zde vyučuje předmět Informační a komunikační technologie a Informatika. Jak vidíte, je tu k dispozici větší počet počítačů, které jsou k vám plně k dispozici. Setkali jste se už někdy s počítačem? Máte doma počítač? Umíte s ním pracovat? Nechají vás rodiče hrát si na počítači? K čemu vlastně počítač slouží? Jak ho můžeme v životě využít?“
Hlavní část hodiny (20min.):
V hlavní části hodiny vysvětlím dětem samotný pojem počítač a necháme si od nich říct, co znají a co si pod tímto názvem představují ony. Poté budu stavět hodinu na jejich dosavadních zkušenostech a znalostech. Definujeme si společně (a také si zapíšeme postupně na interaktivní tabuli) co je to monitor, myš, klávesnice a samotná bedna počítače. Po úvodním slovu se dětí zeptám, zda-li počítač umí zprovoznit. Vyslechnu si jejich myšlenky a poté každý zvlášť, jednotlivě zapnou svůj počítač.
V další části hodiny si vyzkoušíme praktickou manipulaci s myší a klávesnicí. Zkusíme si zapnout a vypnout obrazovku. Poté položí ruku na myš a budou s ní jezdit po ploše. V dalším bodě hodiny si řekneme, co je kurzor, kde ho najdeme a jak ho využíváme.
Nakonec si děti otevřou Microsoft Word a napíší mi každý nějakou větu, týkající se dnešního dne (Co se jim líbilo, co mají ještě v plánu apod.).
Závěrečná část hodiny (10min.):
V závěrečné části hodiny si postupně přečteme to, co každý napsal. Poté si společně zopakujeme, co jsme se naučili. Budu žáky postupně vyvolávat a ptát se na základní věci např. Kde najdeme monitor, co je to myš a k čemu ji používáme, kde je na klávesnici mezerník apod.
Na konci hodiny každý vypne svůj počítač (dle instrukcí) a odejdeme z učebny informatiky.