Příprava č. 5
Příprava na vyučovací hodinu – INFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE
Ročník: 5.
Název tématu: Seznámení žáků s freewarovým programem
Předmět: Informační a komunikační technologie
Místo, kde bude výuka probíhat: učebna informatiky
Cíl obecný: Naučit děti pracovat s volněstažitelným programem.
Cíl konkrétní: Dosáhnout toho, aby žáci uměli pracovat s programem Google Earth, aby se v něm uměli orientovat a aby ho uměli správně používat.
Na čem poznám, že byly cíle splněny: Žáci samostatně dokáží spustit program Google Earth, budou v něm umět pracovat a dokáží splnit mnou zadané pokyny týkající se orientace v tomto programu.
Pomůcky: počítač, interaktivní tabule
Kompetence:
a) Komunikativní – Během činnosti budou děti mezi sebou komunikovat, budou klást učiteli otázky apod.
b) Pracovní – Žáci dodržují bezpečnostní a hygienická pravidla pro práci s výpočetní technikou.
c) K řešení problémů - Žáci jsou vedeni zadáváním úloh a úkolů k tvořivému přístupu při jejich řešení, učí se chápat.
d) Sociální a personální - Při práci jsou žáci vedeni ke kolegiální radě či pomoci.
e) K učení - Zadávanými úkoly jsou žáci vedeni k samostatnému objevování možností využití volněstažitelného programu.
Časová dotace: 2 vyučovací hodiny
Vyučovací hodina
Úvodní část hodiny (20min.):
Nejprve si budeme povídat o tom, jaké programy žáci již znají – jestli je umí používat, zda-li se dokáží v daném programu podle mých pokynů pohybovat a zda-li rozumí odbornějším výrazům, které při práci s daným programem používáme (např. slade, animace, úprava písma apod.).
Poté žáky seznámím s naším dnešním tématem - začneme společně povídat o volněstažitelných programech. Žáků se zeptám, zda-li tuší, co znamená výraz volněstažitelný program (freeware) a dám jim za úkol, aby pomocí internetu našli definici tohoto slova. Společně si poté definici řekneme a podrobně vysvětlíme.
Žáků se zeptám, zda-li někdo již freeware použil a zda-li by nám řekl, co mezi freewary například patří. Po diskuzi začnu již s hlavní částí hodiny.
Hlavní část hodiny (65min.):
Tuto část hodiny začneme společně. Já budu pracovat s interaktivní tabulí a děti budou pracovat se svými počítači. Ukáži jim (dle mého názoru) jednu z nejčastěji používaných webových stránek, na které se nachází spousta volněstažitelných programů. Společně vyhledáme www.slunecnice.cz .
Žákům nechám 5 min. na to, aby se se stránkami seznámili. Poté je svými pokyny navedu na katalog programů, ve kterém si zvolí nabídku „rodina a domácnost“. Zde si potom vyberou volně stažitelný program Google Earth. Celou dobu budu pracovat na interaktivní tabuli, takže žáci budou mít kontrolu, zda-li dělají vše dobře. Přizpůsobím se jejich individuálnímu tempu.
Další činnost započnu teprve v případě, že budou mít všichni žáci na svých počítačích nainstalovaný program Google Earth. (Pokud bude již někdo hotový – dám mu za úkol najít pomocí internetu nějaké informace o právě staženém programu). Poté začnu žákům postupně vysvětlovat, jak program funguje a společně přijdeme na to, k čemu vlastně slouží. Na interaktivní tabuli jim ukáži, k čemu v programu slouží jednotlivé ikony apod. Žákům dám dostatečný prostor na dotazy.
Až se žáci dostatečně seznámí s programem, zadám jim samostatný úkol. Jejich úkolem bude nalézt mnou zadané místo. Zpočátku se omezím na město, ve kterém všichni žijeme (nebo na nejbližší oblast). Každý žák dostane zadané jiné místo (např. náměstí, bazén, naši školu apod.) a to proto, aby mohl pracovat opravdu samostatně.
Po dostatečně dlouhé době budeme společně kontrolovat, jak se každý žák zhostil svého úkolu. Postupně budeme obcházet jednotlivé počítače žáků a budeme diskutovat, zda-li žák nalezl opravdu to správné místo.
Pokud zbude čas, dám žákům prostor pro jejich vlastní návrhy míst, které bychom mohli společně v programu Google Earth hledat.
Závěrečná část hodiny (10min.):
V závěrečné části hodiny si společně shrneme to, co jsme se dnes naučili. Ještě jednou si řekneme, co je to freeware, k čemu ho můžeme využívat, kde je najdeme a poté si povíme a novém programu, se kterým jsme se dnes seznámili a se kterým jsme dnes poprvé pracovali.